7 rad na dobrou noc: spěte zdravě!

redakce
02. Srpen 2019

Umýt se a vyčistit si zuby, to jsou běžná pravidla večerní hygieny, která si osvojujeme od dětství. Často ale zapomínáme na spánkovou hygienu a díky tomu pak nespíme tolik, kolik bychom měli. Co si vlastně představit pod pojmem spánková hygiena? Ke správné regeneraci organismu potřebujeme dostatek kvalitního spánku. Když jsme odpočatí, snadněji odoláváme stresu a máme více energie pro práci, rodinu i koníčky. Díky hektickému životnímu stylu ale často na pravidla i dobré návyky zapomínáme. Tady je několik rad, jak si zajistit opravdu vydatný spánek!

1. Uléhejte do postele v pravidelném čase - Jdete spát jednou se slepicemi a podruhé ponocujete? To je ale špatně, protože tím si narušujete denní rytmus, což se může negativně projevit na kvalitě spánku a způsobit stavy extrémní únavy, podrážděnosti a ztráty koncentrace. Spánková hygiena totiž potřebuje především pravidelnost. Rozdíl mezi jednotlivými dny by neměl být větší než jedna hodina. Jděte spát ideálně kolem 22. hodiny. Dostatečný spánek v tuto dobu zvyšuje odolnost vůči stresu a snižuje jeho vliv na organismus. 2. Odbourejte používání elektroniky - Domníváte se, že nejlépe vás do klidového režimu dostane před spaním sledování televize, PC, telefonu nebo čtení pomocí čtečky knih? Chyba. Odborníci doporučují vyhýbat se technologiím vyzařujícím modré světlo, které vychází z počítačů, chytrých telefonů, tabletů a televizí minimálně hodinu před tím, než jdeme spát. Toto světlo totiž zabraňuje produkci melatoninu, který spouští ospalost, takže ve finále budete usínat hůře.

3. Černočerná tma vám pomůže - Nevedete závěsy, rolety či žaluzie a večer co večer vám do ložnice proniká světlo z ulice? Další chyba! Abyste v noci klidně a hluboce spali, potřebujete úplnou tmu. Tělo se díky ní dozví, že je skutečně čas odpočívat, za což je odpovědný již zmíněný hormon melatonin. Pokud vám je nepříjemné, že se ráno znovu probudíte do naprosté tmy, existují na trhu chytrá řešení vašeho problému: „Do rolet nebo žaluzií už umíme zabudovat i elektronické spínací hodiny nebo sluneční čidlo. V určitou dobu se pak stínění podle denní doby otevře, takže se vaše tělo může fyziologicky probudit,“ vysvětluje Jan Žižlavský, odborník na stínění z opavské společnosti Isotra. 4. Konzumace jídla těsně před spaním - Možná je to i váš zlozvyk - najíst se v klidu při večerním odpočinku. Ovšem jíst bychom měli nejpozději jednu až dvě hodiny před ulehnutím ke spánku a ani to nestačí, důležitý je také výběr potravin. Pokud se najíme na noc, udržujeme v chodu trávicí trakt včetně jater, což se může negativně projevit na regeneraci. Navíc glukóza, která není energeticky využita, se přemění na tuk a ten se následně uloží. A to se samozřejmě projeví na přibírání na váze.

5. Konzumace alkoholu a kofeinu - Pít na noc tekutiny bohaté na kofein je, jako byste si dopřáli osvěžení vodou. Slouží k probuzení organismu a je i tam, kde bychom ho běžně nehledali. Tedy nejen v kávě, ale i v tzv. kolových nápojích, čokoládě, černém a zeleném čaji, ale také v prášcích proti bolesti či nachlazení. Abychom se skutečně kvalitně vyspali, neměli bychom kofein konzumovat dokonce čtyři až šest hodin před spaním. A stejně tak i alkohol, o němž se traduje, že pomáhá lépe spát. Ve skutečnosti má přesně opačný účinek, navíc způsobuje pocení, bolesti hlavy a pocit žízně. Může pomoci rychleji usnout, organismus si však dostatečně neodpočine. 6. Čistý vzduch = lepší spánek - Abychom se pořádně vyspali, potřebuje naše tělo přísun kyslíku, tedy čerstvého vzduchu, po celou noc. Jenže ve městech bývá problém se smogem a na venkově zase se zvýšenou koncentrací alergenů, především pylů. Abychom ve spánku dýchali čistý vzduch, je vhodné si do ložnice pořídit kvalitní čističku vzduchu. Například novinka Dyson Pure Cool Me odfiltruje 99,95 % škodlivých látek včetně plynů. Navíc díky speciální technologii spočívající v zaoblené kulové ploše můžete proud vzduchu ve zvolené intenzitě přesně směřovat a vytvořit si tak vlastní příjemné mikroklima i během teplých letních nocí.

7. Dodržování klidového režimu - Před spaním je důležité uvolnit tělo i mysl. Stav, kdy ležíme po celém dni v posteli, víme, že za pár hodin vstáváme, jsme unavení, ale přesto se nám nedaří usnout, zná snad každý z nás. Zapomeňte na pracovní záležitosti i na vše ostatní. A jak se před spaním nejlépe uvolníte? Pomáhá ztlumené světlo, tichá a klidná hudba, horká koupel, svíčky nebo jóga. Tak tedy dobrou noc!