Jídelníček od výživového poradce. Ano, nebo ne?

Lukáš Vrána

 

Ideální jídelníček, to je nekonečné téma, které dříve nebo později řeší většina z nás. Mám si jej nechat vypracovat od výživového poradce? Nebo mi stačí najít nějaký na internetu? Co třeba zvolit jídelníček podle oblíbeného influencera, vždyť vypadá skvěle! Nebo mám zajít za lékařem se specializací dietologa, třeba už je to potřeba. Sám si na to netroufám, nebo bych to zvládnul? „Na otázku ohledně správného jídelníčku neexistuje jednoznačná odpověď. Každý má jiné potřeby a stejně tak každému může vyhovovat něco jiného. Důležité je ale řídit se rozumem a myslet hlavně na dlouhodobou udržitelnost a své zdraví,“ vysvětluje Lukáš Vrána, výživový poradce a školitel programu The 1:1 Diet by Cambridge Weight Plan.  

První a nejdůležitější otázkou je, zda jídelníček vůbec potřebujete. A je pravdou, že někteří jej nepotřebují, hmotnost i regeneraci mají na dobré úrovni, zvolili směr stravování, který je udržitelný a je pro ně tedy zbytečné následovat jakýkoliv plán, který by je zbytečně omezoval. Pokud ale řešíte dlouhodobé udržení hmotnosti, snahu shodit přebytečná kila, nebo máte jiné důvody, správně nastavený jídelníček vám k tomu pomůže.

Lukáš Vrána

Lukáš Vrána

První kroky k udržitelnému jídelníčku

 

„K tomu, abyste si sestavili jídelníček, nemusíte být raketový fyzik. Přesto je vhodné mít základní znalosti – jak si spočítat energii, stanovit poměr bílkovin, sacharidů a tuků, a nakonec vše převést na konkrétní potraviny,“ vysvětluje jednoduchý princip Lukáš Vrána s tím, že se celý proces dá přirovnat například ke stavbě koupelny: Máte několik možností – uděláte si ji sami, zavoláte instalatéra, nebo řeknete firmě. Někdo volí sprchový kout, jiný raději vanu, další zvolí k ohřevu vody boiler a někdo doporučuje izolaci i kolem studené vody. „Možností realizace jsou stovky a pokud je práce dobře odvedená, nejde říct, že je jedna varianta horší než druhá. Záleží na přístupu a preferencích každého z nás,“ doplňuje výživový poradce. 

Pokud se rozhodnete, že s vypracováním potřebujete pomoct, vybírejte rozumem a raději upřednostněte odborníky s praxí v oboru či odpovídajícím vzděláním. „Zároveň byste měli mít k dispozici plný servis včetně počáteční analýzy – váhy, stanovení procenta tuku a dalších parametrů včetně životního stylu nebo vašich cílů. Na základě toho je možné jídelníček vytvořit individuálně a tím pádem efektivně. Pokud po vás žádný z těchto údajů není požadován, je velice pravděpodobné, že se vám do ruky dostane univerzální návod, který vůbec nemusí sedět vašim potřebám a k vašim cílům se ani nepřiblížíte,“ upozorňuje na důležitost individuálního přístupu výživový poradce programu The 1:1 Diet, který zároveň dodává, že jídelníčky nejsou unifikované a přístupů k jejich tvorbě je hned několik, takže záleží na přístupu daného odborníka. Ať už jej budete vybírat podle jakýchkoliv parametrů, dbejte na to, aby měl znalosti z oboru (potravinářství, výživa, doplňky atd.), ale měl by také umět vyhodnotit i potenciální zdravotní rizika.

Lukáš Vrána

Lukáš Vrána

Jídelníček na jednotlivé dny nebo kombinační?

Jídelníček od poradce se dá sestavovat různými způsoby. „Proto i na otázku, na kolik dnů sestavuji jídelníček já, neumím odpovědět, protože jídelníček na konkrétní dny je pouze jedním z přístupů – po výpočtu je navrženo jídlo na jeden den a celkový součet pak odpovídá návrhové energii a stanovenému trojpoměru. Lepším přístupem, který i já preferuji, je kombinační jídelníček,“ prozrazuje Lukáš Vrána a vysvětluje principy tohoto typu jídelníčku: „Pro jednotlivá jídla během dne se vytváří zásobníky komponentů, ze kterých je možné dané jídlo připravit. Na oběd tak máte na výběr třeba z 15 – 20 bílkovinných složek, obdobně to platí pro přílohy (sacharidy), zeleninu a další živiny.“ Tímto způsobem se dají připravit varianty pro klasické obědy, saláty nebo třeba luštěninová jídla a jídelníček jde sestavit podle preferencí klienta – ať už například lowcarb, veganský nebo vegetariánský. 

Pro kombinační jídelníček potřebujete také výpočtový nástroj, existuje celá řada aplikací, které se sestavením pomohou, ale i tak se nejedná o několikaminutovou záležitost. Výhodou ale bude poměrně volný jídelníček, ve kterém si můžete vybrat široké spektrum potravin, a tedy i výsledné jídlo, které připravíte. 

I tak není rozhodnutí jednoduché. Klíčem je zjistit, co si od jídelníčku slibujete. Můžete se nechat celým procesem provést a cestu ke znalostem a výsledku si zkrátit, nebo můžete zvolit delší cestu, kdy se sami začnete o výživu zajímat, a nakonec si sami zvolíte způsob stravování podle vám dostupných informací. Každý jsme jiný a neexistuje jedna správná cesta, platí ale, že odborní

Lukáš Vrána

Lukáš Vrána